Tradiții și povești de Ovidenie!

 Salut, dragi prieteni! 


Știu că numai postez așa des, din lipsă  de timp, dar o sa vină și timpul să postez cât mai des.

Ziua de 21 Noiembrie, pe lângă semnificația Bisericească: " Intrarea Maicii Domnului în Biserică ", are și multe semnificații  populare, care diferă  de la o regiune la alta. Spun asta, deoarece  fiecare regiune dealungul timpului a dezvoltat propriile crezanii. 

La noi în Oltenia, această sărbătoare dă tonul la 2 crezani, de care bunica mi-a povestit.

Prima crezanie de care am auzit este aceea că  în această noapte,  cerurile se deschid, iar morții privesc pe cei vii, unii cu dor față de persoanele dragi care sunt încă pe  pământ . Nu știu dacă este real , dar am auzit multe povești despre oameni care au văzut această minune. 

A doua legendă  este cea legată de Strigoi, de care nu îmi amintesc prea multe, dar știu că  tămâiam animalele si puneam usturoi la grajdurile  lor, pentru a nu fi bâzâite de Strigoi .....

Fiecare spusă are un adevăr în spatele ei.....

Acum o să vă  povestesc o întâmplare pe care bunica a auzit-o  de la bătrânul satului, nea' Dumitru.

Cum am spus și în alte postări , poveștile astea vechi , datează de sute de ani , pentru că nici eu nu pot aprecia de unde a auzit-o  acel bătrân , dar cred că de la bătrânii din înaintea lui și tot așa. Dacă bunica avea 85 de ani,  a auzit povestea când avea vreo 9....deci povestea este foarte veche.  

Din cauza asta , doresc din tot sufletul ca aceste povești să nu fie uitate , pentru mine sunt o comoară,  care o parte din ea s-a dus deja în pământ cu bunica , restul nu vreau să dispară sub acoperământul uitării.. .  Dacă m-ai aveți bunici în viață, profitați și ascultați-le toate poveștile, o să vedeți că în timp se transformă în cele mai frumoase comori ale sufletului. .... . Îmi este dor de tine  Transa' mea!....

Să începem această poveste !

Cu mult timp în urmă într-un sat trăia un om foarte sărac , dar avea vreo 10 copii. Muncea foarte mult și reușea să le pună o pâine pe masă, cu toate că munca lui nu era plătită  cât trebuia din cauza boierului pentru care lucra.

Boierul Luca , era un om foarte bogat, dar zgârcit și pe lângă asta foarte avar, se uita să nu dea m-ai nimic " slugilor" sale, printre care se număra și țăranul nostru.

Cu toate că nu îl plătea bine, omul nostru nu îl fura și se mulțumea cu puținul aruncat.

Nu peste mult timp își luă " dijma" de la boier și pe drumul spre casă se întâlnii cu o femeie care se clătina din toate încheieturile :

- Om bun, dă și mie o bucată de ceva!

- Uite, babă aici, că știu și eu cum este foamea... și cu 10 copii....

- Tu ești om bun, dar ești  luat de prost !

- Nu sunt babă, îi mulțumesc lui Dumnezeu că am unde să lucrez și să îmi cresc copiii...

- Tărane , tu știi ce este la noapte ?

- Nu babă!

- La noapte se deschid cerurile!

- Babă , astea sunt vorbe .... nu există ....

-Ascultă tu de mine, că mi- am dat seama că ai inima curată și ești om bun...

- Sunt babă, dar...

- La noapte faci cum îţi spun eu ! Nu dormi toată noaptea, pentru că undeva la 12 se deschid cerurile, să nu te sperii de oamenii care se uită în jos, numai au ce să îți facă....spui așa " Doamne , îți dau rugare, dă și mie o bogăție mare!"

- Cum să cer mă babă!!???

- Omule , ai suflet bun și inimă curată, îmi dăďuși o bucată de pâine , fără să te gândești că ai 11 guri acasă...

- Cum zici, babă!

- Să faci ce îți zisăi și  să spui ce te-am învățat!

- Așa fac babă!

Cum i-a spus baba , așa  a și  făcut bietul om. Și-a luat șuba pe el și a început să aștepte, dar  nimic nu părea să se întâmple....

După cum arăta noaptea , era în jurul orei 12 noaptea , când deodată se auzii un zgomot , iar o lumină puternică despică cerul în două ..... .

Deodată, văzu cum mii de oameni priveau în jos , omul  nostru se sperie foarte tare , m-ai ales când îi văzu  pe mama și tatăl său, dar își aminti ce zisese baba , că nu aveau să îi facă nimic și atunci  a căzut în genunchi și  zise:

-" Doamne,  eu am inima curată, dar te rog dă și mie o avere mare, să îmi las și eu copiii aranjați!"

Atunci de sus a căzut un sac plin de galbeni mari ....omul mulțumii lui Dumnezeu și intră în casă.

Mare bucurie pe familia bietului țăran , a cumpărat case la toți  copiii , pământ i-a aranjat exact cum a dorit inima lui.

El a rămas tot la casa lui micuță pe care a aranjat-o  de mai mare dragul.... ..

Țăranul, omenos din fire a căutat baba în tot satul , dar și satele vecine, parcă o înghițise pământul.... ...

După ceva vreme , venii boierul la țăran , pentru că numai venise de ceva vreme  și nu avea pe cine să slugăreascä:

- Bă, țărane unde ești mă????

- Dă, boierul !

- Hai că am multă muncă de făcut,  și nu are cine ! 

-Mi mai vin, boierule!

- Păi de ce mă?Te-ai ajuns! Pe cine ai furat?

- Nu am furat pe nimeni, dar uite m-am întâlnit cu o babă și am stat în noaptea de Ovidenie, iar Dumnezeu    mi-a dat un sac de galbeni...

- Așa  zici.....

-Da!

- Păi și cum ai zis?

- "Dă, Doamne și mie o bogăție mare"!

- Bine mă , țărane!

Boierul nu prea credea, dar nu își explică,  cum s-a îmbogățit săracul ăsta?

Avea destui saci cu galbeni, dar ce zisă că unul în plus nu strică.....

 A așteptat tot anul să vină acea noapte în cele din urmă uite că venii. A făcut exact precum țăranul, luă  șuba și asteptă afară minunea.

Exact ca în precedenta întâmplare , venii 12 , se auzii un zgomot și o lumină despicä cerul în două 

Boierul se sperie foarte tare , de tremura tot, atunci nu a apucat să zică ce îl învățase țăranul, ci zise:

-" Dă, Doamne un cap mare"!

Din cauza greutății capului, a căzut și a murit pe loc .

Dimineața , toții ai casei au îmărmurit de spaimă la vederea capului diform al boierului ....

Dacă boierul a avut inima plină de apariție, Dumnezeu i-a dat ce a meritat!

Vă mulțumesc pentru citire ! Nu uitați  să dați un like  paginii de facebook a bunicii : " La povești cu bunica Trandafira!" și să vă abonați la blogul" O fată anonymä"! 

Eu am fost Cristina!

Pupici!!

Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Despre testele de sarcină!

Părerea mea despre vloggerul, Alexandru Bălan!

Depresia antenatală! ( În sarcină)